Om du bare skal ha deg noen nye sofaputer og et par pledd, eller totalmøblere den nye hytta di, får du profesjonell hjelp til det hos Helset Møbler. Anne-Maren Helset sørger for at du får det akkurat slik du vil.
– Hva er din bakgrunn Anne-Maren?
– Jeg er utdannet interiørkonsulent, og har jobbet her i snart ti år. Tidligere var jeg ansatt hos Hus & Hage på Midtstranda i Hamar, men så skulle de legge ned. Jeg var fast bestemt på at jeg ville jobbe med interiør, og søkte flere jobber. Jeg tok kontakt med Helset møbler på eget initiativ, og leverte en åpen søknad i februar i 2011. Så ble jeg oppringt av sjefen sjøl og begynte her i mars.
MØBELFAGET INN MED MORSMELKEN
– Og siden den gang har familiebedriften fått en forøkelse?
– Ja, jeg ble etter hvert litt mer involvert i sjefen enn det jeg hadde sett for meg i utgangspunktet, kan du si. Og siste skudd på stammen er lille Tobias på to år. Han har allerede vært mange timer på jobb i butikken. Vi selger blant annet lekegrinder, og før han begynte å protestere, lå han i en av utstillingsmodellene innimellom. Folk var ikke klar over det, så jeg fikk ofte høre «Næmen, det ligger noen der jo!» Så han har fått det hele inn med morsmelken, bokstavelig talt.
– Hvorfor valgte du interiørutdanningen?
– En ting er å føle at du har interesse av interiørfaget, og kanskje har en medfødt estetisk sans og sånn halvveis peiling. Men med utdanningen får du mye mer kjøtt på beinet, i forhold til møblering, fargeteori, belysning, materialvalg og så videre.
AVDEKKER BEHOV OG DRODLER SAMMEN
– Hvordan ser et typisk kundemøte med påfølgende handel ut?
– Det kan være så forskjellig. La oss si at det kommer inn noen som for eksempel ønsker å pusse opp stue og spisestue. Jeg pleier ofte å ta en runde med kunden i butikken først. Vi går og kikker litt, det er nyttig å få avdekket hva kunden liker å se på. Da er det lettere å forstå hva de er ute etter, og hva slags smak og preferanser de har. Vi drodler sammen og finner ut av ting underveis på runden. Hvis de vil ha råd om møblering, ber jeg de ta enkle mål hjemme, istedenfor å dra hjem til kunden, selv om jeg også gjerne gjør det dersom de ønsker det. Deretter får jeg de målene jeg har bedt om, og eventuelt bilder av stua. Jeg pleier å tegne opp møbleringen i målestokk, da får kunden tydelig se hva det er plass til, – og ikke. Og gir dem gjerne et par forslag hvis det er rom for det. Så er det litt forskjell på kundene også. Noen har flere meninger enn de først tror eller er klar over selv, men i utgangspunktet er dette noe vi finner ut av sammen. Da blir resultatet best. Selv om jeg kan være ganske tydelig dersom jeg synes kunden er helt på jordet. Kombinasjonen av kundens behov og personlig service gir ofte et godt samarbeid.
STOR VARIASJON I OPPDRAGENE
– Hva med de litt større oppdragene, har du noen eksempler på det?
– Alle kundeprosjekter blir litt forskjellige, små som store. Men er det store oppdrag drar jeg ut. For et drøyt år siden møblerte jeg en ny stor omsorgsbolig/avlastning for barn med diverse handicap og spesielle behov. Oppdragsgiveren var Hamar kommune. Dette var et nybygg, og jeg skulle møblere en del av boenhetene og fellesarealene. Ett av kravene var at det skulle se ut som et hjem, og ikke utstråle en institusjonsfølelse. Her var det også spesielle krav til hardbruk, at møblene måtte være robuste og tåle mye, i tillegg til andre spesielle hensyn. Det skulle legges til rette for rullestolbrukere, og jeg måtte ta høyde for at beboerne bruker møblene på en litt annen måte enn hva man vanligvis gjør. Bygget ble ferdigstilt i fjor, og de ble svært fornøyde med resultatet. Det var en fin utfordring synes jeg.
– Er det andre prosjekter du vil nevne?
– Noen møblerer jeg jo hele hytta for, med sofaer, stoler, gulvtepper, bord, senger, madrasser og belysning. Det er gøy med sånne store pakker. Da er det viktig å komme inn tidlig nok. Jeg kan bli involvert helt inn i detaljene, som hvilke farger de skal ha på veggene. Da blir resultatet veldig helhetlig og fint. Jeg blir skikkelig gira og inspirert når jeg får sånne oppdrag, og kan holde på lenge uten å merke at jeg er sulten engang!
DEN SOVENDE KUNDEN
– Hva er din morsomste kundeopplevelse?
– Det må være kunden som sovnet i en av sengene våre. Vi hadde tidligere en butikk i Elverum, der sengeavdelingen lå i annen etasje. Jeg hadde vist kunden forskjellige senger, og forklart litt om de ulike modellene. Etterpå ville han gjerne gå litt rundt for seg selv og kikke. Jeg tenkte ikke noe mer over det, annet enn at han sikkert bare hadde gått ut av butikken igjen uten at jeg hadde fått det med meg. Jeg oppdaget han da vi skulle stenge, halvannen time senere, da jeg gikk opp i annen etasje for å slukke lyset. Der lå han og sov gitt! Jeg husker ikke om han kjøpte seng engang, humrer Anne-Maren.