Mannen bak kjøpmannsdisken

Morten Helset lurer på om han ikke helt visste hva han skulle bli når han ble stor da han sommeren etter første året på yrkesskolen på slutten av åttitallet reiste til Hellesylt på Møre og fikk sommerjobb på møbelfabrikken der. Det skulle vise seg å få varige konsekvenser for valg av yrkesvei videre i livet.

Sommerjobb med konsekvenser

– Det var litt tilfeldig, egentlig. Slekta mi kommer jo derfra, og jeg hadde vært mye på Vestlandet som liten. Den sommerjobben som syttenåring innebar både overflate behandling og etter pussing av møbeldeler, samt å male hele fabrikken utvendig. Men litt senere trengte onkel Edvin, som drev møbelforretningen på Hamar, hjelp i butikken der. Jobb ble det hos Edvin og siden fortsatte det med møbler. Jobben hos onkel var en både variert og morsom, og jeg kom etterhvert mer og mer inn i tralten. Det var en liten butikk på den tiden, med onkel og meg og en eller to til på deltid. Vi gjorde alt, fra salg av møbler og skjæring av skumplast, til lager, utkjøring og montering. Ettersom tiden gikk fikk jeg jobben med å markedsføre oss, noe som ikke akkurat hadde vært prioritert tidligere. Vi fikk utviklet en god del markedsmateriell og begynte med å sende ut kundeaviser til våre kunder og nærområder.

Tre tiår og tre generasjoner

Hvordan fungerte det å samarbeide med en i familien?

Helset møbler har jo alltid vært en familiebedrift. Jeg er nå tredje generasjon, butikken har gått fra onkel til nevø, og videre til at mine barn er involvert. Etter hvert ble jo forskjellen på onkel Edvin og meg, at jeg var mer sulten på utvikling, mens han hadde et annet fokus. Han hadde jo hatt et helt liv der og så nok mer frem til pensjonstilværelsen sin. Jeg ble litt rastløs, og i 2003 hoppet jeg av og begynte i et mediebyrå. Der var jeg i tre år. I 2006 var onkel i ferd med å bli syk. Jeg tilbød meg å kjøpe butikken, og slik ble Helset møbler min arbeidsplass igjen.

Økende omsetning

– Hvordan har det gått synes du?

Det har vel gått bra synes jeg. Omsetningen har økt jevnt. I 2009 ble vi nominert Gaselleprisen, der ett av kriteriene er en dobling av omsetningen tre år på rad(kombinert med positivt resultat). Det var jo moro! Den gangen holdt vi til i Kornsiloveien på Hamar vest. Markedet vi henvender oss til er større enn som så, derfor flyttet vi i 2009 butikken til andres siden av byen og til Sagveien, den gang «Lefdalbygget». Omsetningen økte ytterligere her og da vi i 2012 flyttet til Gamle meieriet her i Vangsvegen, følte vi at vi hadde funnet oss selv litt mer igjen. I år runder vi nok tjue millioner i omsetning, det må vi være fornøyd med. Bransjen vår har faktisk ikke lidd det største tapet i covidtiden heller. Vi har en butikk på Flisa også, med fullsortiment. Den åpnet i oktober i fjor. Konkurransen ble tøffere og tøffere i Hamar, og en måte å skaffe holde/øke omsetning på, var å opprette en butikk utenfor kjerneområdet vårt. Vi testet ut dette under Solørmart’n i 2019, der vi hadde en pop up- butikk med veldig godt salg og gode tilbakemeldinger. «Dere bare fortsette», var beskjeden vi fikk fra kundene.

Dedikerte fagfolk og personlig service

– Og hva er årsaken til denne suksessen tenker du?

– Vi er en annerledes møbelbutikk. Jeg tror folk ønsker den «gammaldagse» butikkopplevelsen, med dedikerte fagfolk og en serviceminded holdning. Vi strekker oss for at du skal få dekket ditt behov i et marked der bransjen kan oppleves lite kundevennlig, med store lokaler og upersonlig service. Netthandelen er kommet for å bli, men jeg er overbevist om at folk vil komme til oss uansett. Møbler er nemlig en komplisert vare å selge på nett: Som kunde er du avhengig av å prøvesitte, eller ligge, ta på, føle, kjenne, se og oppleve både farger, design og komfort. En funksjonell og god hjemmeside må vi nok ha og det føler jeg at vi nå har fått.

Fra sofakrok til totalmøblering

Brorparten av kundene våre er kanskje litt mere voksne enn de helt nyetablerte der ute. Kjernekundegruppa vår er nok ca. 40 +. De er relativt opptatt av interiør og farger, men ikke alltid like bevisste. Vi har ansatte som er interiørkonsulenter og kan tilby hjelp fra de minste tips for hvordan du lager en koselig stuekrok, til å total møblere hytter, hus og leiligheter. Slike ting får du ikke i en nettbutikk. I tillegg har vi gratis utkjøring. Vi leverer gratis, og monterer gjerne for deg, med pris etter omfanget på monteringen. I vår bransje i dag får du sjelden den servicen som var vanlig før i tida. Vi yter personlig service. Viser alternativer, kommer med forslag, korrigerer mål, gir gode råd og kommer med innspill. Det er jobben vår, å ta vare på kunden!

Ønsker at bedriften går videre i familien

– Tror du Helset Møbler vil forbli en familiebedrift i framtida?

– Foreløpig ser det sånn ut. Jeg har jo både en sønn og en datter, Markus og Viktoria, pluss kona mi, som jobber i butikkene i tillegg til andre dyktige ansatte. Også har jeg en sekstenåring som går bygg og anlegg, kan jo fort svitsje over til møbelsnekker linja. Det har vært år jeg har tjent penger og år jeg har tapt penger. Det siste er fort gjort hvis fokuset mangler eller er dårlig. Men klarer jeg å skape en stabil grunn, et ordentlig fundament, så skal vi nok få det til. Både Markus og Viktoria har det som skal til for å gå videre. Jeg har både ønske og lyst til at det skal drives videre, men man må være motivert. Du må være dedikert nok. Og du må ha «passion» for møbelbransjen. Jeg har alltid jobbet seks, ofte sju dager i uka. Og lysten på nok en dag på jobben har vært der hele tida. Jeg har stått opp hver morgen, sulten på en ny arbeidsdag.

Bærekraftig og solid kvalitet

– Er det mye som har endret seg på de vel tredve årene du har vært i bransjen?

– Ting endrer seg hele tida. Jeg kom inn midt i den tjukkeste furutida, og solgte kjøpmannsdisker over en lav sko. Det gikk ekstremt mye furumøbler og madrasser. Vi selger fremdeles mye madrasser og senger, men furua er ut. Inn kom isteden olja eik. Den var dyr, så da var det en tid med leveranser fra Kina med materialer og møbler laget av hurtigvoksende eik som sprakk i alle retninger. Det var noen få år med kjapt & gæli-varianten. Det holder ikke i lengden. Nå er folk villige til å betale mer for kvalitetsmøbler. Det er naturligvis viktig å ikke tenke for kunden, de må få kjøpe det de har lyst til. Men vi tilbyr og leverer kvalitetsvarer. Vi ønsker å være bærekraftige, og gjør en del store handler til gode priser. Jeg vil heller selge dyrere ting som folk er happy med over tid, enn rimeligere ting som de ønsker å bytte ut fordi de er lei det.

Den spesielle kundeopplevelsen

– Hva er din største eller mest minneverdige kundeopplevelse?

– Det er flere, egentlig. Det har vært artig med de store ordrene, som fullmøbleringen av Hernes institutt, og også andre storhandler som for eksempel noen overnatting/gjestegårder. Som en relativt liten aktør i markedet er det ekstra stas med sånne store ordrer. Det viser at både oppdragsgiver og vi verdsetter kvalitet og service.

Men det som har gjort mest inntrykk på meg, er egentlig litt sært… Jeg tipper det var en gang tidlig på nittitallet. Jeg hadde akkurat gjort en stor solid handel, for godt over femti tusen kroner som var en del penger den gangen, og kunden skulle hente varene selv. Han kom til kassa for å betale og han hadde et pengebelte, med fire tasker. Han dro opp en og en tusenlapp og gjorde et nummer av hver seddel han klaska ned på disken. I den ene taska hadde han femti tusen. Så begynte han på den andre. Han må ha gått rundt med minst to hundre tusen kroner i beltet. Som nittenåring og fersk i møbelbransjen gjorde det et sterkt inntrykk, avslutter Morten (bak kjøpmannsdisken).

Send henvendelse

Fyll inn dine opplysninger nedenfor, så kommer vi tilbake til deg så fort som mulig.